Ohjeita kilpailemisen aloittamiseksi tenniksessä

Lapsille ja nuorille hyvä tapa aloittaa tutustuminen kilpatennikseen on osallistua ensin sisäisiin kilpailuihimme: Helsingissä Babolat Tour ja Adidas Tour sekä Espoossa Smash Espoo Junior Tour. Lisätietoja näistä kilpailuista löydät linkkien takaa sekä valmentajilta.

Aikuisille luonteva tapa aloittaa kilpaileminen on osallistua Smash Centerin omaan hallisarjaan Smash Pooliin. Poolissa tutustut uusiin pelikavereihin, saat säännöllistä pelikokemusta, mukavia peleja ja hyvää peliharjoitusta!

Järjestämme myös pelitapahtumia vasta jonkin aikaa tennistä pelanneille ja kilpailemista aloitteleville aikuispelaajille (aikuisvalmennuksen tasot 1-3) sekä jo enemmän pelanneille aikuispelaajille (aikuisvalmennuksen tasot 4-6).

Kun taidot ja kokemus tenniksessä karttuvat, voivat aikuiset osallistua yleiseen sekä myös senioreiden sarjatennikseen. Lisätietoa Sarjatennis - sivulla sekä Suomen Senioritennis ry:n sivulla www.senioritennis.fi.

Suomen Tennisliitto yhdessä tennisseurojen kanssa järjestää kisoja ympäri vuoden. Tennisliiton sivuilla www.tennis.fi voit tutustua Tennisliiton ohjeisiin kilpailemista varten. Tennisliiton kilpailukalenteri löytyy TennisÄssä-järjestelmästä osoitteessa www.tennisassa.fi. Ilmoittautuminen ja kisamaksu hoidetaan usein etukäteen TennisÄssän kautta.

KILPAILUPAIKALLA

• Ilmoita järjestäjälle, että olet saapunut paikalle ja tiedustele milloin mahdollisesti pelaat, jotta voit ajoittaa ALKUVERRYTTELYN ENNEN OTTELUA.
  • Mahdollisen kilpailumaksun maksaminen (selviää kilpailuilmoituksesta).
  • Järjestäjiltä saat pelipallot.
  • Tervehdi vastustajaasi ennen ottelua esim. kättelemällä.
  • Pallotteluaika 5 minuuttia.
  • Turnauksissa joissa ei käytetä tuomareita, pelaajat huolehtivat itse pelin käynnistämisestä ja tuomitsemisesta.
  • Seuraavan pisteen pelaaminen on käynnistettävä 20 s. kuluessa edellisen pisteen päättymisestä. Syöttäjä määrää pelirytmin.
  • Kunkin erän ensimmäisen pelin jälkeen suoritetaan puolten vaihto ilman taukoa.
  • Erien jälkeen tauko on 2 min ja muiden parittomien pelien jälkeen tauko on 1,5 min (peliä on jatkettava 90 s. kuluessa edellisen pelin viimeisen pisteen päättymisestä).
  • Turnauksessa pelaajilta odotetaan asiallista käyttäytymistä.
  • Kiroilu, mailan heittely, eleet yms. voi aiheuttaa varoituksen ja kilpailusta sulkemisen.
  • Pelaajat tuomitsee tilanteet omalla puolellaan kenttää. Mikäli pelaaja on epävarma siitä, osuiko pallo kenttään vai ei, on pallo tuomittava kenttään osuneeksi. Pisteen päätyttyä on selkeästi ilmoitettava osuiko pallo kenttään (huuto sisällä/ulkona sekä käsimerkki).
  • Väärin pelatun pallon (esim. syöttö väärältä puolelta kenttää tai katkaisupelissä väärältä kenttäpuolelta tehty syöttö) piste jää voimaan. Tilanne korjataan seuraavassa pisteessä siten, että syöttö tapahtuu oikeasta paikasta.
  • Syöttäjän tehtävänä on huolehtia pisteiden laskusta. Ennen jokaista syöttöä on kuuluvalla  äänellä ilmoitettava pelitilanne. Riitatilanteessa tulee palata pistetilanteeseen, josta molemmat pelaajat ovat samaa mieltä.
  • Ottelun loputtua kätellään ja pelin voittanut pelaaja ilmoittaa lopputuloksen järjestäjälle.

MUUTA

• Cup-kilpailuissa hävinnyt tippuu pois kisasta heti hävityn ottelun jälkeen. Lohkokisoissa kaikille vähintään 2-4 ottelua.
  • Ottelun alkamisajat ovat tenniksessä noin aikoja, joten ottelusi saattaa olla myöhemmin kuin kaavioon merkitty peliaika. Sinun tulee myös olla valmiina 30 min kaavioon merkittyä aikaa pelaamaan
  • Vanhemmat ja valmentajat eivät saa antaa pelaajille ohjeita tai puuttua tuomioihin.
  • Vanhemman tai valmentajan tulee puuttua juniorin asiattomaan käyttäytymiseen.
  • Jos pelaajat kaipaavat apua pistelaskussa tulee siitä sopia erikseen kilpailunjohtajan ja pelaajien kanssa.

VALMENTAJILTAMME JA TENNISLIITOSTA SAAT LISÄTIETOA KILPAILEMISEEN LIITTYVISTÄ ASIOISTA!

TULE ROHKEASTI MUKAAN KISAAMAAN!