Smashin Jesse Kiljunen voitti jälleen racketlonin maailmanmestaruuden!

12.12.2023

Smashin Jesse Kiljunen voitti tänä syksynä jälleen kerran racketlonin maailmanmestaruuden. Tällä kertaa voitto tuli alle 18-vuotiaiden sarjassa. Ensimmäisen maailmanmestaruutensa Jesse voitti jo kaksi vuotta sitten alle 16-vuotiaiden sarjassa. Viime vuonna MM-kisojen kaksinpelit alle 18-vuotiaiden sarjassa päättyivät Jessellä jo puolivälieriin, mutta mestaruus tuli hienosti nelinpelissä.

Racketlon on mailapelien moniottelu, jonka kilpailulajit ovat pöytätennis, sulkapallo, squash ja tennis. Lajit pelataan edellä mainitussa järjestyksessä kevyimmästä mailasta painavimpaan.

Lue alla Jessen oma kertomus siitä, miten maailmanmestaruus tänä vuonna hoidettiin kotiin!

”Tämänvuotiset racketlonin maailmanmestaruuskisat järjestettiin Hollannissa, johon minulla oli kunnia osallistua. Takaisin en suostuisi tulemaan ilman menestystä.

Välierissä kohtasin tsekkiläisen pelaajan Matej Volfin, jonka pelejä olin ehtinyt aiemmat päivät seurata. Hänen selkeä päälajinsa oli tennis, jossa olisin todennäköisesti jäänyt toiseksi. Minun täytyi siis voittaa koko peli ennen viimeistä lajia, tennistä. Erinomainen pelini ensimmäisissä lajeissa riitti kirkkaaseen 25 pisteen johtoon, jolloin tennistä ei tarvinnut pelata lainkaan. Kilpailuni jatkui kohti viimeistä koitosta. Enää yksi voitto ja saisin kultaisen mitalin kaulaani!

Loppuottelussa kohtasin vanhan tuttuni, ranskalaisen Lucas Steyerin, jonka kanssa voitin vuoden 2022 nelinpelin kultamitalin alle 18-vuotiaiden sarjassa. Tiesin hänen olevan kova vastus, ja voitto oli kaukana helposta. Aloitimme pingiksellä, joka tiukan väännön jälkeen päättyi Steyerin voittoon lukemin 16-21.

Seuraavaksi vuorossa olisi vahvin lajini, sulkapallo. Jouduin kuitenkin pettymään hävittyäni sen lukemin 20-22. Olin juuri hävinnyt vahvimman lajini ja seuraavaksi oli vuorossa squash, jossa tiesin Steyerin olevan minua parempi. Voitto alkoi tuntumaan kaukaiselta ajatukselta, mutta oli taisteltava viimeiset kaksi lajia. Ennakko-odotuksistani huolimatta onnistuin voittamaan squashin tiukassa pelissä lukemin 21-15. Ero Steyeriin oli kaventunut enää yhteen pisteeseen.

Viimeisenä oli vuorossa tennis, johon lähdin luottavaisin fiiliksin tietäen olevani Steyeria hieman parempi. Luotto omiin kykyihini mahdollisti rennon pelin. Tennis päättyi 21-15 edukseni tehden minusta jälleen maailmanmestarin!

Tuntemukset voiton jälkeen olivat ja ovat edelleen sanoinkuvailemattomia. Hetkiä, joita ei tule koskaan unohtamaan. Koko harjoituskaudella tehty kova työ palkittiin parhaalla mahdollisella tavalla. Juhlimiseen ei kuitenkaan voinut antaa liikaa aikaa, sillä täytyi keskittyä tuleviin kilpailuihin ja peleihin Suomessa.”

Paljon onnea Jesse ja onnea tuleviin kisoihin!