Henrik Kontro

Henrik Kontron esittely

Teksti julkaistu marraskuussa 2021

"Olen Henrik ”Henkka” Kontro, 28-vuotias golfammattilainen. Aloitin golfin 12-vuotiaana Laajasalon Golfissa, josta seuraavana vuonna siirryin Virvik Golfiin. Nykyinen kotikenttäni on Peuramaa Golf Hjortlandet. Sain innoituksen lajiin, kun pelasin pleikkarilla Tiger Woods 2005 golfia. Voitettuani ensimmäisen turnauksen huusin isälleni: ”Mä haluun aloittaa golfin peluun - voitin just miljoonan!” Siitä lähti yhteinen golfharrastus.

Pääkiertueeni on ollut Finnish Tour. Olen pelannut vuosien varrella myös Suomen Nordic Leaguen kilpailuja ja Challenge Tour kilpailun. Peuramaan edustuspelaajana olen pelannut jokaisena vuonna Joukkue-SM kilpailuja, joista parhaimmillaan on saavutuksena ollut pronssimitali. Seuran mestaruuksia minulla on useampia. Reikäpelin SM-reikäpeleissä paras sijoitus on T5, joka onnekkaasti oli ammattilaisten osalta sija T1 yhdessä Oliver Lindellin kanssa.

Golfuran katkeaminen kilpailumielessä oli lähellä vuonna 2017, kun minulla todettiin 1-tyypin diabetes. Jälkeenpäin ajatellen siitä oli jo oireita kaudella 2016 ja talviharjoituksissa. Pallo ei välillä lentänyt mihinkään ja lyödessä oli outo tunne kehossa. Painoni putosi lopulta hieman yli 30 kiloa ja kesti pitkään ennen kuin sain voimat ja lihasmassaa takaisin kovalla treenillä ja oikealla ruokavaliolla. Vasta kahtena viime vuotena olen pitkän harjoittelun jälkeen päässyt verensokerien kanssa erityisesti kilpailutilanteessa melko hyvään tasapainoon. Viime vuonna oli vain yksi kisakierros, jossa maila tuntui heti alkuväylien jälkeen erittäin raskaalta.

Viime kausi 2021 oli urani paras. Kakkoskiertueella Mid Tourilla 3/7 osakilpailusta kaksi voittoa ja yksi kolmas tila, kokonaisrankingin toinen. Finnish Tourilla paras sijoitus oli Paltamosta kuudes tila. Kokonaisranking sijoitus oli 21, sillä kategoria 1d ensi kaudeksi. Kilpailujen lyöntikeskiarvo oli 70,94. Yli puolet kierroksista oli par tai alle vaihtelevissa olosuhteissa. Kauden 2021 päätyttyä tasoitukseni +4,3. Paras kilpailutulos on nykyisellä kotikentällä Peuramaan Vanhalla Peuralla 62 (-9), myös Wiurilassa olen pelannut -9 harjoituskierroksella.

Sain mahdollisuuden testata Smash Centerin Sports-Coach GSX -simulaattoria kuinka hyvin se sopii opetuksen antamiseen. Laitteen suorituskyky, tarkkuus ja lyöntidata yllätti erittäin positiivisesti. Lyöntipituudet olivat hyvin tarkkaan oikeat eri mailoilla ja laite luki erilaiset kierteet erinomaisen tarkasti. Tästä syystä laitteella on mahdollista antaa opetusta yhdessä hidastusvideoiden avulla, mistä on oikeasti hyötyä pelaajalle jatkossa.

Olen ollut useiden valmentajien opissa urani aikana, ja näistä hyödynnän parhaat käytännöt kokemukseni perusteella, jotta oppiminen olisi mahdollisimman yksinkertaista ja tehokasta. Opetusta olen antanut Helenin henkilökunnalle yrityksen golfsimulaattorissa useiden vuosien aikana golfkerhon jäsenille. Golfkierroksilla olen vuosien varrella käynyt useiden kanssapelaajien tekniikkaan ja pelistrategiaan liittyviä asioita. On ollut ilo nähdä usein kuinka helposti oppi on mennyt perille.

Lue lisää golfopetuksestani Smash Centerissä ja ota rohkeasti yhteyttä opetuksen merkeissä!"

Henrik Kontron Facebook-sivu: