Smash ansaitsi Olympiakomitean Tähtiseura-ohjelman alaisen tenniksen laatuseuraohjelman lasten ja nuorten sekä aikuisten tähtimerkit

22.2.2021

Vas. Suomen Tennisliiton toimitusjohtaja Teemu Purho, Smash ry:n puheenjohtaja Sam Nieminen, Smash ry:n tenniksen juniorivalmennuksen vastuuvalmentaja Juha Romppanen, Smash ry:n toiminnanjohtaja Tapio Totro ja Suomen Tennisliiton koulutuspäällikkö Harri Suutarinen.

Seuraavaksi Smash etenee laatuseuraohjelman kilpaurheiluvaiheeseen

Smash kehitti määrätietoisesti toimintaansa Olympiakomitean Tähtiseura-ohjelman alaisen Tennisliiton laatuseuraohjelman avulla vuosien 2019-2020 aikana. Smash ansaitsi ohjelman lasten ja nuorten sekä aikuisten tähtimerkit joulukuussa 2020. Seuraavaksi Smash aikoo edetä laatuseuraohjelman kilpaurheiluvaiheeseen. Tennisseuroista myös Grani Tennis ja Karjalan Tennis ovat ansainneet lasten ja nuorten sekä aikuisten tähtimerkit.

Laatuseuraohjelmassa on kyse seuratoiminnan kehittämisestä moniulotteisesti. Kyseessä on pitkäkestoinen kehitysprosessi, joka auttaa seuroja ymmärtämään paremmin omaa toimintaa ja suuntaa. Seurat lähtevät liikkeelle lasten ja nuorten ja/tai aikuisten tähtimerkistä (voi suorittaa saman aikaisesti) – tämän jälkeen polku vie kohti kilpa- ja huippu-urheilun tähtimerkkiä. Smashin toiminnassa Tennisliiton laatuseuraohjelman suorittaminen edesauttaa luonnollisesti myös muiden mailapelien toiminnan kehittämistä.

Tenniksen laatuseuraohjelma on osa Olympiakomitean Tähtiseura-ohjelmaa – tenniksessä on muokattu rakennetta vastaamaan paremmin lajin toimintaympäristöä. Tenniksessä on luotu täysin uusi kokonaisuus, kilpaurheilun tähtiseura, joka pohjautuu tenniksen uuden strategian 2024 mukaiseen kilpailutoiminnan terävöittämiseen.

Smashin toiminnanjohtaja Tapio Totro kertoo tähtiseura-prosessin olleen silmiä avaava ja ennen kaikkea hyvin toteutettuna se sitoutti seuran toimihenkilöitä tekemään töitä yhteisen tavoitteen eteen.

– Alkusysäys prosessiin lähtemiselle tapahtui meistä itsestämme. Halusimme selvittää seuramme tilannetta tarkemmin ja kaiken keskiössä oli toiminnan kehittäminen – tätä työtä olemme tehneet aikaisemminkin, mutta nyt oli taas hyvä hetki päivittää tilannetta. Kaikkien seurojen on hyvä tarkastella toimintaansa ja kehittää sitä, siihen laatuseuraohjelma on hyvä ja tarjoaa sopivat työkalut.

– Smash lähti avoimin mielin kehittämään omaa toimintaansa lasten ja nuorten sekä aikuisten auditoinnin kautta. He ottivat prosesseihin mukaan toimintaan vaikuttavat vastuuhenkilöt. Seuran sisällä prosessi varmasti lisäsi ymmärrystä seurassa toimivien eri tahojen välillä ja seura otti steppejä entistä ammattimaisempaan suuntaan, sanoi Tennisliiton koulutuspäällikkö Harri Suutarinen.

Prosessin alkuvaihetta muistellessaan Totro nostaa esille tärkeän asian onnistumisen kannalta.

– Kaikissa projekteissa ja prosesseissa on tärkeää saada sitoutettua ihmisiä mukaan. Kävimme keskusteluja seuramme henkilöiden kanssa ja sitä kautta ihmiset innostuivat sekä ymmärsivät tämän kokonaisuuden tärkeyden seuramme kannalta. Koko prosessi ottaa aikansa, mutta se kannattaa. Tärkeintä on löytää väylät kehittymiseen, jossa sitoutunut porukka on onnistumisen edellytys.

Smashissa prosessi sitoutti erityisesti aikuis-, juniori- ja kilpatennisvastaavat sekä valmennuspäällikön ja hallinnon työntekijät. Lisäksi seuran hallitus ja valmennustoimikunta olivat mukana työssä.

Mikä oli kokonaisuudessa parasta?

– Kyllä se koko prosessi itsessään oli erinomainen, sillä se auttoi meitä tarkastelemaan tilannettamme ja kehittämään sitä. Lähtötilanteemme oli hyvä ja nyt koen sen olevan vielä parempi, erittäin tyytyväisiä olemme kokonaisuuteen. Esimerkkejä parhaista asioista ovat seuramme arvojen ja vision kirkastaminen ja aukikirjoittaminen sekä valmentajien osaamisen kartoittaminen ja kehityssuunnitelmat.

– Seuraavaksi lähdemme mukaan kilpaurheiluvaiheeseen. Kannustan seuroja lähtemään mukaan laatuseuraohjelmaan, päätti Totro.

Lähde & haastattelut: Suomen Tennisliitto