Mielenkiintoista tietoa verkkopallosta eli tenniksestä vuodelta 1947

Urheilun pikku jättiläinen, WSOY, Martti Jukola, 1947, osa 1/6 Historiikki

Urheilun pikku jättiläinen, Martti Jukola 1947

Verkkopallo.

Pelisäännöt, tekniikan ja taktiikan kirj. fil. maist. voim. tark. Annikki Karvonen.

Historiikkia.

Englannissa pelattiin verkkopalloa kolmisensataa vuotta (ks. s. 513) hyvin erilaisten sääntöjen mukaan, kunnes muuan majuri Wingfield julkaisi viime vuosisadan puolivälissä ensimmäiset säännöt, jotka herättivät yleistä tyydytystä. Niitä paranneltiin 1877 Englannin Krokettiklubin toimesta, ja uusittujen sääntöjen mukaan mainittu klubi järjesti jo samana vuonna ensimmäiset mestaruuskilpailut Wimbledonissa sekä muutti nimensäkin Englannin Kroketti- ja Tennisklubiksi.

Seuraavana vuonna sääntöjen jälleen paranneltiin mestaripelaaja Julian Marshallin auttaessa asiantuntijana. Nämä säännöt ovat yhä vieläkin pääkohdittain voimassa, vaikka 1880-luvulla niiden yksityiskohtia yhä hiottiinkin mm. C.G. Heathcoten ja Henry Jonesin toimesta. Niin saatiin verkkopallosta varsin helppotajuinen peli, joka rupesi nopeasti leviämään. Seuroja syntyi runsaasti, ja 1888 perustettiin niiden yhdyssiteeksi liitto Lawn Tennis Association, jonka ansiosta peli pian levisi koko englantia puhuvaan maailmaan saman tien kaikkialle muuallekin. Wimbledonin kilpailut saivat sellaisen sädekehän, että niiden voittajaa pidettiin maailmanmestarina. Amerikkalaiset eivät kuitenkaan tyytyneet yksinomaan siihen, vaan alkoivat vaatia erillisten maailmanmestaruuskilpailujen järjestämistä. Sellaiset onkin toimeenpantu sotavuosia lukuun ottamatta v:sta 1914 alkaen.

Suuri kansainvälinen merkitys tuli amerikkalaisen Dwight F. Davisin 1900 lahjoittaman maljan osaksi. Tästä Davis Cupista kilpaillaan vuosittain eri maiden välillä, ja osanotto on aina ollut erittäin runsas, jopa neljättäkymmentä maata kerralla. Alkuottelut suoritetaan eri maissa, mutta loppuottelu aina edellisen voittajan luona tämän päästessä puolustamaan maljaa ilman alkukarsintoja. Alkuottelujen arvonnan suorittaa sen maan valtionpäämies, jonka hallussa malja on. Englannin tennisliitto sai niin suuren vaikutusvallan, että siitä tuli ilman muuta eri maiden liittojen kansainvälinen yhtymä johon mm. Suomi liittyi. Englanti oli johtavassa asemassa myös pelikentillä aina ensimmäiseen maailmansotaan asti, jonka jälkeen Yhdysvallat, Australia ja Ranska nousivat sen rinnalle eturiviin. Näiden neljän maan hallussa on mm. Davis Cup aina pysynyt. Kuuluisimpia maailmanmestareita ovat olleet australialaiset G.L Patterson ja J.H Crawford, amerikkalaiset William T. Tilden ja D. Budge, ranskalaiset Jean Borotra, R. Lacoste ja Henri Cochét sekä englantilainen F.J. Perry. Naisista ovat kirkkaimman maineen kehään saaneet ranskalainen Suzanne Lenglen, saksalainen Cilly Aussem sekä amerikkalaiset Helen Wills- Moody, Helen Jacobs ja viimeksi Alice Marble. Myös ammattimaisesti pelataan verkkopalloa ja ammattilaisten kuuluisimpia maailmanmestareita on mm. tshekkiläinen Karel Kozeluh.

Suomessa alettiin verkkopalloa pelata 1880- luvun lopulla, mutta kesti toistakymmentä vuotta, ennen kuin se tuli niin yleiseksi, että varsinaisia kilpailuja voitiin järjestää. Sellaiset toimeenpantiin ensi kerran 1905. V. 1911 seuroja oli jo nelisenkymmentä, ja ne perustivat silloin Suomen Verkkopalloliiton, joka järjesti seuraavana vuonna ensimmäiset mestaruuskilpailut. Ne ovat avoimet myös ulkomaalaisille. Meillä verkkopallo on levinnyt ympäri maata, mutta pääasiallisesti vain seurustelu- ja ajanvietepelinä. Kilpailumielessä sitä harrastetaan vain Helsingissä ja viime vuosina joissakin maaseudun kaupungeissa sekä teollisuusyhdyskunnissa. Kansainvälisesti on tasomme heikko. Tunnetuin pelaajamme on ollut Arne Grahn.

Verkkopallo ”valkoinen urheilu” on jalkapallon jälkeen maailman levinnein pallopeli. Se sopii yhtä hyvin miehille, kuin naisillekin, nuorille kuin keski- ikäisillekin ja sitä voi pelata sekä ulkokentillä että sisäradoilla. Olympiakisojen ohjelmassa se on ollut 1908, 1912, 1920 ja 1924, mutta sen pääkilpailuina ovat aina olleet Wimbledon, Davis Cup ja MM-ottelut.