Lue Tennisliiton spekuloinnit Smashin miesten ja naisten liigajoukkueista

25.9.2014

SM-liiga alkaa Finland Tennis Clubilla la klo 17.30 miesten otteluilla ja su klo 10.30 luvassa naistennistä. Sisään 5 eurolla ja samaan rahaan kahvia ja herkullisia Ballerina -keksejä

24.09.2014: Smash-Tennis on mitalisuosikki sekä miesten että naisten Norpe Tennisliigassa

Viime kaudella Smash-Tenniksen miesten joukkue sai pronssia Norpe Tennisliigassa. Vladimir Ivanov palkittiin kauden päätteeksi liigan parhaana miespelaajana. Smash pelasi koko kauden samalla kolmikolla, johon kuuluivat Ivanovin lisäksi Timo Nieminen ja Mika Kosonen. ATP-listalla tällä hetkellä sijaa 429 pitävä Ivanov, entinen ammattilainen Nieminen ja Suomen rankingissa sijalle 16 noussut Kosonen jatkavat seurassa myös kaudella 2014-2015. Uutena miehistöön liittyy kokenut liigapelaaja Tuomo Ojala, joka viime kaudella edusti paikalliskilpailija HVS-Tennistä. Lisäksi kokoonpanoon on nimetty Nicholas Nietosvaara ja Rasmus Lindström. Smashin miehet ovat olleet 2000-luvulla kuudesti mitaleilla ja hakevat siis tälläkin kaudella tosissaan menestystä.

"Smash-Tenniksen tavoite kaudelle 2014-15 on mitalipeleihin pääseminen.", kertoo joukkueen kapteeni Juuso Nousiainen. Viime kauteen verrattuna joukkue on hieman vahvistunut, sillä Ojalan mukaan tulo tuo leveyttä. Mielenkiintoa lisää myös se, että Kosonen on noussut kakkospelaajaksi ja näin ollen korkeimmillaan ATP-rankingissa sijalla 254 ollut Nieminen pelannee usein kolmospelaajana.

Viisi peräkkäistä liigamestaruutta voittanut Smash-Tenniksen naisten joukkue lähtee kovin odotuksin myös tulevaan Norpe Tennisliigakauteen. Ykköspelaajana on Suomen rankingissa toisena ja ammattilaislistalla sijalla 848 oleva Piia Suomalainen. Kristina Parviainen, Hanna Tolonen ja Katja Verho jatkavat myös joukkueessa. Lisäksi tulevan liigaviikonlopun sunnuntaina 15-vuotissynttäreitään viettävä Nikita Liebkind tehnee liigadebyyttinsä alkavalla kaudella.

"Joukkueen tavoite on luonnollisesti uusia viimevuotinen mestaruus. Onhan Smash voittanut viisi edellistä sisäkauden liigamestaruutta.", kertoo joukkueen ykköstähti Piia Suomalainen. Tämän kauden liigaohjelma sopii entistä paremmin hänen omaan kisakalenteriinsa ja näin ollen hänet nähtäneen viime kautta useammin Smashin edustusasussa.

Miesten joukkue on alkavalla kaudella yksi mitalisuosikeista. Viime kaudella hieman ailahtelevasti pelannut Timo Nieminen on edelleen parhaimmillaan todella kova vahvistus liigaan kuten myös Ivanov. Liigan kärki on tasainen ja päivän kunto onkin se, joka ratkaisee kärkikamppailut. Runkosarjassa pääsy kahden parhaan joukkoon avaisi ovet suoraan semifinaaliin. Toimituksen arvio on, että Smash päätyy kuitenkin sijoille 3-4 ja hakee vauhtia puolivälieristä.

Smashin naiset ovat ennakkoon vähintään yhtä suuria suosikkeja mitaleille kuin miesten joukkue. Se, onnistuuko kuudennen peräkkäisen mestaruuden ottaminen, on pienestä kiinni. Viime kausiin verrattuna Smash saa aavistuksen kovemman haasteen naapuri HVS:n suunnalta. Ja viime vuoden finaalivastus TaTS on tasaisen vahva. Toimituksen arvio on, että Smash päätyy runkosarjassa samalle sijalle kuin viime kaudella eli kolmanneksi. Joukkueiden todellinen paremmuus mitataan sitten kevään pudotuspeleissä.