Julkaisemme otteita vuonna 1929 ilmestyneestä kirjasta Verkkopallopeli, Hagan Elsa, Otava 1929.

21.11.2010

Ensimmäinen Suomenkielinen teos, jossa kerrotaan tenniksen taktiikasta. Nyt luvassa esipuhe ja johdanto

Esipuhe ja johdanto:

”Nykyaikainen verkkopallopeli, jota Tildenin tapaiset miehet ja Suzanne Lenglenin kaltaiset naiset harjoittavat, on yhtä rasittava ja harjoitusta vaativa urheilulaji kuin ikinä jalkapallo taikka bandy, keihäänheitto taikka sadan metrin juoksu, mutta sitä paitsi se on hauska seuraleikki, huviväline kaikille niille, jotka etsivät virkistystä urheilusta.”

”Kaikki ikäluokat, nuoriso-oppituntiensa väliaikoina ja lomillaan ja täysikasvuiset virka-aikansa tai edesvastuullisten liikeneuvottelujen päätyttyä, löytävät verkkopallokentältä parhaan tavan, millä norjentaa istumisesta jäykistynyttä ruumista ja lepuuttaa työstä väsyneitä aivoja.”
”Kentillä nähdään jo meilläkin harmaapäisten ministerien ja professorien juoksevan rinnan pörrötukkaisten koulupoikien kanssa, eikä ikä aseta kilpailutantereellakaan voittamattomia rajoja.”
”Verkkopallopelin pääomituisuutena ja sen suurimpana viehätyksenä voi pitää niiden liikkeiden monipuolisuutta, jotka sitä harjoitettaessa esiintyvät. Siitä seuraa, ettei se aiheuta mitään yksipuolisia väsymisilmiöitä.”
”Kaikkia ruumiinosia harjoitetaan vuoronperään. Juoksu, vartalontaivutukset, lyönnit vaihtuvat nopeasti, ja verkkopallopeli vaikuttaa koko ruumiiseen virkistävän kylvyn lailla. Pinnan verisuonet laajenevat, iho punertuu, ruumis lämpenee, rintakehä paisuu, keuhkot täyttyvät hapella, juoksun, taivutuksen ja venytyksen liikkeet vetävät veren pois vartalon keskiosasta. Jo parikin lyöntiä, pari asennonmuutosta laukaisee yksipuolisen työpäivän aiheuttaman jännityksen, ja sen sijalle astuu kevyt, raikas, iloinen taistelutunnelma.”
”Kun tähän monipuoliseen liikkeeseen vielä liittyy pelin vaatima huomiokyvyn terästäminen, päivänhuolet unohtava keskitys ja nopea päättäväisyys riemukkaan toverihengen ja urheilumielen ohessa, niin jokainen käsittänee, minkä kiintoisan harjoittelualan verkkopallopeli tarjoaa niin hyvin nykyaikaisen ihmisen aivoille kuin ruumiillekin.”
”Aluksi lyötiin palloa kädellä, sittemmin käytettiin erikoisilla jänteillä varustettuja käsineitä, kunnes vihdoin päästiin nykyiseen mailatyyppiin saakka.”
”Vuonna 1888 perustettiin englantilainen Lawn Tennis Association (L.T.A.), ja emämaastaan käsin lähti peli heti ihmeelliselle voittoretkelleen halki maailman.”
”Suomessa on verkkopallopeliä harjoitettu melko kauan, aina 1880-luvun loppupuolelta saakka. Aluksi se esiintyi kuitenkin vain seurapelinä, jonka avulla vapaahetkinä huviteltiin. Vasta noin vuodesta 1905 saakka, jolloin meillä pantiin toimeen ensimmäiset verkkopallokilpailut, alettiin peliä harjoittamaan urheiluna.”