Smashiläisten oma Lääkäriasema Klinikka 22

Klinikka 22 on SMASH Tenniksen lääkäriasema

URHEILUVAMMAT JA -VAIVAT

Urheiluvammoista

Urheiluvammat sattuvat usein iltaisin ja/tai viikonloppuisin, mikä tuottaa urheilijoille ongelmia saada heti asiantuntevaa hoitoa. Tähän haasteeseen vastataksemme olemme käynnistäneet keväällä 2008 urheilulääkäripäivystyksen. SMASH ja Klinikka 22 jatkavat yhteistyötään kaudelle 2008-09 koskien koko seuraa.

Yhteistyöseuramme kaikki pelaajat saavat käyttöön GSM-numeron, josta päivystävän urheilulääkärin tavoittaa aina tarvittaessa. Urheilulääkäri arvioi puhelimessa tarvittavat tutkimukset ja hoitotoimenpiteet. Tarvittaessa urheilijalle järjestetään käynti vastaanotolle jo illan/viikonlopun aikana. Puhelinpalvelu on maksuton soittajalle. Lääkärissä käynnit, tutkimukset ja hoidot kustantavat normaalitaksojen mukaisesti. Päivystävän urheilulääkärin numero on 045-1295585. Aukioloaikojemme puitteissa kannattaa soittaa suoraan ajanvarauksemme numeroon 09-6811390.

Urheilijan vakuutukset

Urheilijan perusvakuutus on tapaturmavakuutus (lisenssi), joka korvaa selkeiden tapaturmien aiheuttamat tutkimus- ja hoitokulut. Vakuutuksissa on maksimikorvaussumma vahinkoa kohden ja summa riittää lähes aina suurimpiin tutkimus- sekä hoitokuluihin yksityissektorin kustannusten mukaan. Sama korvaussumma on käytettävissä aina uuteen vahinkoon uudelleen.

Kaikki vakuutusyhtiöt myöntävät maksusitoumuksia kalliisiin tutkimus- ja hoitotoimenpiteisiin, jolloin lääkäriasema voi laskuttaa vakuutusyhtiötä suoraan. Kyseinen käytäntö on merkittävä etu, kun vamma vaatii tällaisia kalliimpia tutkimuksia tai toimenpiteitä. Maksusitoumuspäätöksen saa tavallisesti muutaman viikon sisällä, ja sitä haetaan erillisellä E-lausunnolla hoitavan lääkärin toimesta.

Urheilijoilla voi olla rasitus- tai sairausperäisiksi tulkittavia urheiluvaivoja esimerkiksi olkapään ja akillesjänteiden alueilla. Tällöin tapaturmavakuutus ei tutkimusta ja hoitoa korvaa lainkaan. Tällaista tilannetta varten urheilija voi varautua ottamalla sairauskuluvakuutuksen, joka korvaa kaikkien sairauksien tutkimuksen ja hoidon myös yksityissektorilla.

Urheilijan vakuutukset eli nk. urheilulisenssit korvaavat vain kyseisen lajin parissa syntyneet tapaturmat eikä muussa liikunnassa sattuneita. Sen sijaan täysajan vapaa-ajan tapaturmavakuutukset korvaavat muualla sattuneet tapaturmat.

Ennen tapaturmaa

-Tarkista voimassa olevat vakuutuksesi

-Selvitä omat, seuran ja liiton kautta tulevat vakuutukset päällekkäisten vakuutusten välttämiseksi

-Arvioi vakuutusturvasi riittävyys

Tapaturman sattuessa

Tapaturman satuttua on urheilijalle annettava asianmukainen ensihoito vammaan (kylmä-koho-kompressio -hoito). Seuraavaksi tulee arvioida lääkärissä käynnin tarve, mikä onnistuu parhaiten soittamalla urheilupäivystysnumeroomme. Mikäli vamma vaatii lääkärissä käynnin tai tuntuu pitkittyvän, on aina syytä tehdä vahinkoilmoitus vakuutusyhtiölle. Vahinkoilmoituksia on esitäytettyinä lääkäriasemallamme, jossa ilmoituksen voi täyttää loppuun ja me toimitamme sen vakuutusyhtiöön. Useimmissa vakuutuksissa onkin takaraja, jonka jälkeen vahinkoa ei enää korvata, vaikka vamma kuuluisi korvauksen piiriin. Eli vahinkoilmoitus kannattaa tehdä ajoissa.

Yhteistyöterveisin

Jan Lassus, toimitusjohtaja